onsdag 4 mars 2015

Corvatsch

Corvatsch är en av de högsta topparna i Engadin, 3451m öh. Tog 8.30 kabinen upp  och var nästa först upp på toppen. Det här med att vara först ute är något som är itutat en från späda år. Mamma" I morgon hänger vi låset" och pappa ansåg att en bra skiddag i Schruns började med att man delade första kabinen med alla ölbackarna som skulle upp till Kropfen. 
Stålande solsken och perfekt sikt och de bästa pisterna hitills-breda, ganska branta, perfekt underlag, inte en människa. Svårt att tänka sig något bättre, bara ställa in skidorna och lägga fina 28 meters carvingsvängar.



Jag har faktiskt varit på Corvatsch en gång tidigare, det måste ha varit 1974 då jag var här med pappa och Jenny i Augusti. Någonstans har jag en korning super-8 film från puckelåkning i t-shirt. Tycker faktiskt att jag känner igen denna lift:






Det här letade vi förgäves efter i Jackson Hole, en lugnt ställe för en kaffe. Här köpte jag dock två korvar med bröd och mineralvatten för 130 kr. Men utsikten var fin och restaurang hunden-en setter-fredlig. 


Avslutade dagen med 10 km längd. Ska försöka utforska alla 42 km längdspår som går efter Engadin dalen. Blev väldigt andfådd men skyller det helt och hållet på den höga höjden. 


Inga kommentarer: